Det var natten før vintersolhverv,
den længste nat i året. Samtidig var det fuldmåne, så månen stod højt,
højt på himlen i den frostklare nat. En lejlighed så enestående, at
jeg måtte gøre brug af den.
Der er usædvanlig megen kraft i
naturen, når månehøjtid og solhøjtid falder samtidig, og jeg havde et
emne, jeg ville rådspørge naturens væsner om. Ud over at bede om råd,
ville jeg fejre solhvervshøjtiden med dem. Sige tak for det år, der
var gået, og træde over tærsklen til det nye år, der for mig begynder
ved vintersolhverv.
Jeg befandt mig i nærheden af en
dejlig dal. I den dal var der en stenkreds, og det var et godt sted at
sidde. Så jeg tog varmt tøj på og gik derud. Det var en betagende smuk
aften, fuldstændig vindstille og klart, og alt var snedækket.
Jeg gik ned gennem hulvejen til
dalen, hvor stenkredsen ligger i midten, og idet jeg trådte over
tærskelen ind i dalen, var der en stor lys fugl, der lettede fra et af
træerne. Alt var helt tyst, og jeg syntes, mine støvlers knasen i
sneen larmede utrolig meget. Måneskinnet bragede ned over alting. Der
var næsten lige så lyst som på en sommerdag.
Jeg gik ind i dalen og så på min vej,
at der var spor efter ræv og hare i den blændende sne. Ingen andre.
Stenkredsen består af otte siddestore sten og en endnu større oval
sten i midten. Jeg satte mig på sydstenen med ansigtet mod stenen i
midten.
Det er en del af min skik, at jeg gør
bekendt for alt og alle, der findes på stedet, hvorfor jeg er kommet.
Jeg fortalte jord og træer og krat og måne og alle dyr og fugle, at
jeg kom for at fejre solhverv og hilse på alle, og at jeg gerne ville
bede om råd til mit næste arbejdsprojekt. Jeg plejer at synge min
hilsen, og det plejer at være godt at gøre. Det plejer at åbne for
udvekslingen mellem mig og stedets kræfter. Men denne aften var
speciel – så stille - jeg følte, at min stemme var meget anmassende i
alt det tyste. Så jeg tav og lod i stedet mine øjne hilse på alle
ting.
På den ene skrænt var der et
vindblæst grankrat. I det mærkelige månelys blev det til en stor trold
med horn på, og den gav mig en meget klar besked, som jeg hørte inde i
mig selv: "Vær nu stille! Vær nu stille! Vær ligesom os."
Jeg fik at vide: "Denne nats væsen er
stilhed, alt hviler og venter," og jeg så ud over dalen, hvor alting
var frossent, alt liv lå i vinterdvale, her ved solhvervs
tidstærskel. At være stille var et godt råd, som jeg ville holde mig
til. Jeg sad bomstille og kiggede sådan løst ud over dalen og anede
alt det liv, der lå under sneen og frosten og ventede på, at solen og
foråret skulle komme. Og pludselig hoppede jeg nærmest, idet en skarp
skygge bevægede sig hen over sneen foran mig.
Du må forestille dig, at sneen lyste
kridhvid og blå, og at intet bevægede sig, intet gav lyd, og så kom
denne lydløse skygge hen over sneen. Det var en ugle, der fløj rundt
om mig i en cirkel. Jeg rørte mig ikke, men jeg løftede mine øjne og
fulgte den, mens den fløj tre gange modsols – mod uret – om mig. Så
nær over mig, at jeg tydeligt kunne se mønstret på undersiden af de
brede, lyse vinger.
Da uglen fløj om bag mig, var det, så
alle mine nakkehår rejste sig. Men sådan som jeg havde lært opskriften
på rådslagning med naturen, vidste jeg, at jeg ikke måtte vende mig om
– end ikke hvis der var noget bag mig, som skræmte mig. Så det gjorde
jeg ikke. Jeg rejste mig ikke, jeg sagde ikke noget, og jeg rakte ikke
ud efter noget.
Dernæst fløj uglen hen og satte sig i
det nærmeste træ lige ved veststenen. Det var den eneste lyd, jeg
hørte fra naturen den nat: uglen, der landede på grenen med
antydningen af en lyd. Så vendte den sig om, og jeg så den iagttage
mig. Vores øjne mødtes.
Den lettede igen, og nu kredsede den
to gange den anden vej rundt om mig, medsols, før den fløj lige hen
over mig mod månen og forsvandt.
Der sad jeg så, overvældet og både
berørt og beæret over besøget. Jeg blev så stille indeni, at dalens
stilhed flyttede ind i mig i nogle få dyrebare øjeblikke, hvor jeg
følte, at jeg var blevet et med alting ...
... og pludselig skete der et skift i
mit syn. Foran mig, inde i stenkredsen glitrede den store ovale sten
af rim i måneskinnet. Indtil dette tidspunkt havde jeg kun set stenens
urørlige overflade. Men pludselig bevirkede det sære lysende mørke og
min egen stilhed indeni, at jeg kunne se, at stenen var levende. Jeg
så dens ansigt: et ældgammelt ansigt, som var meget udtryksfuldt. Med
lukkede øjne mumlede stenen for sig selv. Jeg kunne se, at dens læber
bevægede sig, og jeg anstrengte mig alt, hvad jeg kunne, for at høre,
hvad den sagde. Jeg kunne ikke høre noget, men jeg vidste, at det er
gamle historier.
Det jeg så i stenen, var dens
uendelige ælde. Når jeg så ind i den, var det som at kigge dybt ned i
jorden og samtidig langt ud i det mørke himmelrum. Jeg fik
fornemmelsen af uendelighed, stor visdom og de gamle historier, som
den nød at fortælle for sig selv. Historier, som den fortalte for at
huske dem.
Der sad jeg og prøvede at få det, jeg
oplevede, til at hænge sammen med det, jeg var kommet efter. Jeg kom
jo både for at hilse solhverv til alle og for at søge råd med hensyn
til arbejdsprojektet.
Inden jeg fik det samlet sammen, fik
jeg en klar fornemmelse af, at jeg skulle gøre, ligesom stenen gjorde.
Den lænede sig tilbage og nød måneskinnet. Så jeg vendte mit ansigt
opad og lod vintersolhvervets fuldmånelys brage ned over mig. Og da
faldt der en stor fred og taknemmelighed over mig. Jeg havde ikke
længere travlt med at få beskeder. Her var alt det, jeg var kommet
efter. Jeg havde fået nok.
Mens jeg sad og blev badet i månens
velsignelse, fattede jeg, at væsnernes dagsorden var en lidt anden end
min. Jeg var blevet prøvet. Ugle var kommet for at se mig an. Det var
tydeligt. Jeg havde bestået prøven ved ikke at skrige op, ikke vende
mig om, ikke række ud eller gøre noget. Og da jeg var gået gennem
Ugles prøve, gav den mig sit råd ved at flyve rundt om mig tre gange
modsols og to gange medsols. Når jeg tolker det ifølge nordisk magisk
tradition, er det en klar besked: der skulle ugøres mere, end der
skulle gøres. Eller sagt lidt anderledes: jeg skulle lave en del om i
mit arbejdsprojekt. Og jeg skulle fortælle de ældste historier, både
for at nyde dem og for, at de skulle blive husket. Sådan forstod jeg
det, der skete. Kan du gætte hvilket
arbejdsprojekt det handlede om? Kan du gætte, om det kom til at holde
stik?
Jeg sad endnu nogen tid i den klare
frostnat. Da jeg var mæt og fyldt, var det tid til at give den
offergave, som jeg havde taget med, fordi det var solhverv. Den bestod
af øl og risengrød. Øllet hældte jeg ud i stenkredsen, som jeg anså
for samlingspunktet for energien i dalen, dalens kraftsted. Grøden
lagde jeg ved en af stenene og sagde: "Glædeligt solhverv, alle
sammen. Godt nyt år og fred." Og så sagde jeg tak og gik hjem gennem
hulvejen.
Da jeg kom tilbage næste dag, var der
stadig ingen andre menneskespor end mine. Men da jeg kom til
stenkredsen, var grøden spist, og der lå to beskeder fra ræven. Der
hvor grøden havde været, lå nu i stedet en blodig tot hareskind og
lidt kødtrævler. Det var en lille gengave til mig. Senere fandt jeg
længere oppe i dalen de andre rester af rævens haremåltid. Men det
sjoveste var, at højest oppe på den store sten i stenkredsens midte lå
rævens visitkort. En rævelort. Stenen gik mig til midt på brystet.
Helt derop var Ræv sprunget!
Med disse to beskeder sagde den til
mig:
"Tak for
grøden. Du er velkommen, så længe du husker, hvem stedet virkelig
tilhører."
Den markerede
området som sit, og det var en påmindelse til mig om, at det er
væsnernes, træernes, sneens, stenens og dyrenes dal. Men at jeg også
var velkommen.
Da jeg sad ude i
stenkredsen den solhvervsaften,
forstod jeg den hornede grantrolds lydløse besked, uglens kredsen,
rævens efterladenskaber, stenens gamle ansigt – ja alt hvad jeg
opfattede og sansede - som meningsfulde meddelelser fra en aldeles
bevidst natur.
Min rådslagning
med naturen virkede, fordi jeg opfattede mine samtalepartnere som
levende og forstandige. Hvis jeg ikke mente, at Ugle og Ræv har sjæl
og bevidsthed, så ville jeg have bortforklaret de to udvekslinger med
dem som rene tilfældigheder. Så kunne jeg ikke søge råd på denne måde.
Men jeg tiltror dem visdom, en anden slags visdom end menneskenes.
Derfor kan vi tale sammen, ofte som jævnbyrdige partnere,
men ligeså ofte kommer jeg som eleven, og månen, træet, dyrene og
stenen er mine lærere og rådgivere.
En anden slags visdom
Du vil måske sige, at det bare er
uglers vane at være nysgerrige. Og jeg har da også før oplevet, at
ugler er kommet for at se mig an, især på fuldmånenætter. Men hele
pointen er, at jeg havde bekendtgjort, hvorfor jeg var kommet. Jeg
havde fortalt, at jeg var kommet for at søge råd. I det øjeblik mit
ritual begyndte, så var Ugles tre runder modsols ikke bare noget,
ugler gør. Det var en meddelelse fra Ugle til mig, der gav mening i
forhold til mit ærinde. Og jeg var meget rørt og beæret over, at Ugle
kom så tæt på mig og udtrykte sig så klart, som den gjorde.
Ligesådan da
jeg byttede ting med ræven: gave – gengave – visitkort. Flere af mine
venner har oplevet lignende gave- og beskedudvekslinger med Ræv på
deres kraftsteder i naturen. Det er tegnsprogssamtaler med mening.
Væsner, kræfter
og ånder kan kommunikere med os på mange planer. Den nats særlige
styrke var, at alt var tyst. Andre gange er det lyde og sange, der
bærer kraften. Den nat var samtalen meget fysisk, foregik gennem
kropssprog og genstande. Andre gange kommer hjælpen og rådene snarere
i syner. Det er lige så væsentligt, at et rådyr eller en mus eller
vinden kommer hen til dig og snuser, som det er at få en vision. Du
har erklæret, at du søger råd. Derfor vil alt, hvad der sker, indtil
du går hjem, være naturens besked og dens hjælp.
At se indersiden
Det vi tilstræber i rådslagningen og
al naturmagi, er at møde tingenes væsen, deres fortryllede side eller
sjæl.
Du kender de
gamle historier om, at trolde ikke kan tåle dagslys – så såre de
rammes af de første solstråler, bliver de til sten. Og sten er det
eneste, vi ser om dagen, hvor vi blot opfatter tingenes synlige
overflade, deres yderside. Hvis du vil møde stenenes væsen, må du ud,
når solen ikke skinner, i tusmørke og mørke, der hvor stenene viser,
at de også er trolde, eller rettere: viser deres inderside.
Jeg fik lov at
se stenens urgamle ansigt og vide, at den kendte de ældste historier.
For når du sidder der i den magiske kreds, så får du, hvis du er
heldig, lov til at se bag overfladen og opdage livet, der stråler
indenunder.
Den
traditionelle opskrift benytter sig af både af det at våge, faste
og opholde sig i mørke som hjælpemidler til at åbne for naturens
fortryllede indre. Det hjælper med til at få dine vante forklaringer
af verden til at brase sammen. Gør dig så åndeligt nøgen, at visionen
– det stærke syn og kraften - kan trænge igennem.
Eller sagt på
en anden måde. Mennesker har alle dage vidst, at mørke, faste og
udmattelse hjælper os med at skifte til en anden bevidsthedstilstand,
hvor vi lettere har adgang til fortryllelsen. Der hvor du aner de
sammenhænge, der er skjult i dagligdagen, og det slår dig, at landet
selv er én stor helligdom. For du ser indersiden i stedet for
ydersiden. Og det er, hvad fortryllelse handler om. Det er det, der er
magien.
Et magisk møde
Da jeg spurgte naturen til råds den
pragtfulde fuldmånenat i dalen, fulgte jeg en praksis, som både er
urgammel og fælles for mennesker verden over. Her i Norden kaldes den
udesidning, vågenat eller varselstagning. Og vi finder den beskrevet i
vores sagn, sagaer og myter – og desuden i eventyrene, der giver os
anvisninger på, hvordan vi skal opføre os over for dyr, elverfolk og
trolde, hvis vi vil i kontakt med dem og lære af dem.
Udesidning vil sige, at man sætter
sig ud i vildnisset om natten for at søge
indsigt. Man kan sidde ude for at få inspiration og finde sin
vision for et nyt livsafsnit. Eller for
at søge kraft til året, der kommer, eller til en særlig udfordring.
Når man ”sidder
ude for at få visdom”, som det hedder i de oldnordiske skrifter, så
indebærer visdom også at få indsigt i det skjulte. Uanset formålet er
udesidningen eller visionssøgningen et rituelt møde mellem menneskenes
og naturens og åndernes verden.
Det er et
helligt og magisk møde, som har været praktiseret fra de første tider
af almindelige mennesker såvel som troldkyndige folk. Hver kultur har
sine egne rituelle opskrifter for, hvordan det skal foregå. Det er som
en aftale, den pågældende kultur har indgået med dyr, jord, planter og
ånder, og de kender opskriften. Denne ceremonielle ramme gør
rådslagningen magisk og åndeligt ladet.
Læs
mere i bogen...